Novinky

Vyšší spotřební daň mírně prodražuje stlačený zemní plyn do aut. Už loni se růst spotřeby zpomalil., 02. 02. 2018

Z jedné koruny na dvě za kilogram paliva zvýšil od ledna stát spotřební daň, kterou vybírá ze stlačeného zemního plynu (CNG) pro pohon osobních a nákladních vozů i autobusů. Dodavatelé podle informací LN už promítli navýšení daně do ceny zákazníkům. Ale v menší míře. Část eliminují svou nižší marží.

V Česku vzrostla spotřební daň z CNG po třech letech. Kilogram plynu teď u plnicích stanic podražil zhruba o 70 haléřů až korunu v průměru na více než 25,2 koruny za kilogram.

To v přepočtu – pro porovnání s litrem benzinu – znamená nárůst přibližně o padesátník na 18 korun. Natankování jedné nádrže s kapacitou 15 kilogramů plynu a dojezdem kolem350 kilometrů tak vyjde o necelých 15 korun dráž.

"Osobně jezdím nyní s náklady o nějaké 3,5 koruny na sto kilometrů vyššími, ale je to zanedbatelný rozdíl. Dá se předpokládat, že mírně vyšší cena nebude mít žádný vliv na spotřebu CNG u nás," vyjádřil se Zdeněk Prokopec, předseda Asociace NGV – neziskovky, která sdružuje instituce, vysoké školy a firmy z oboru využití zemního plynu v dopravě.

Roste, ale pomaleji

Skutečností je, že už loni, tedy ještě za příznivějších cen, prodej CNG vzrostl o méně než v předchozích letech. Nárůst o necelých 14 procent je druhý nejnižší od roku 2004, kdy se odbyt tohoto paliva pro dopravu vyhodnocuje.

Podle aktuálních dat Českého plynárenského svazu (ČPS) se na konci loňského roku zvýšil počet všech vozů, které na CNG jezdí, meziročně o 3,4 tisíce (22 procent), tedy zhruba podobně jako v roce předchozím. Celkově jich bylo 18 900.

Odbyt paliva však rostl pomalejším tempem než v předchozích letech. "Z nízkých čísel se roste snadno. Trh s CNG se ale dostal roky strmým růstem do fáze, kdy i vysoké objemy prodeje už neznamenají tak velký procentuální nárůst," soudí výkonný ředitel ČPS Jan Ruml.

Důvodem loňského pomalejšího tempa zvyšování prodeje plynu do aut může být i skutečnost, že v Česku přibyla zhruba "jen" stovka autobusů, které mají významný podíl na odbytu CNG, zatímco v předchozích dvou letech to bylo díky miliardové dotaci státu pro provozovatele autobusové dopravy dvakrát až třikrát více. Pro další vývoj prodeje, a tedy i pro šanci na zhodnocení vynaložených vysokých investic do rozvoje CNG, plnicích stanic i vozového parku, je nyní rozhodující, zda bude Česko a obecně celá Evropská unie toto palivo nadále podporovat formou dotací a legislativy. Dosavadní státní podpora spotřební daně z CNG je velká – erár si účtuje v přepočtu na litr paliva od letoška 1,4 koruny, zatímco daň z klasického benzinu činí 12,84 koruny.

Česko se zavázalo k daňové podpoře do roku 2020, kdy částka vzroste na 2,8 koruny z litru, respektive na čtyři koruny z kilogramu. Co bude pak, není jisté.

Zachová stát podporu?

Plynaři upozorňují na nízké emise z CNG, a tedy výhodu pro životní prostředí, ale i nízké náklady na provoz aut, které jsou zhruba poloviční oproti klasickým spalovacím vozům. "Klíčové pro udržení tohoto pozitivního trendu je však zachování podpory CNG ze strany státu," říká Ruml.

Ministerstvo financí zatím výrazné zvýšení daně nechystá. "Při rozhodování je ale nutné brát v potaz i stanoviska jiných resortů, pod něž tato problematika spadá," říká mluvčí Jakub Vintrlík.

Jenže například ministerstvo průmyslu se na vládě už od loňska marně snaží prosadit projednání memoranda, které by podporu CNG prodlužovalo za rok 2020. Na druhé straně s rozvojem stlačeného zemního plynu počítá v roce 2015 schválený Národní akční plán čisté mobility, ale vláda současně zvažuje i větší podporu pro další alternativní palivo do aut – elektřinu.

Zdroj: Lidové noviny
Datum: 2. 2. 2018

Český plynárenský svaz

Jazyk: