Novinky

Revoluční CNG-mild-hybrid Škodovky do detailu. Tohle tady ještě nebylo!, 01. 03. 2018

Škodovka se s novým mild-hybridním pohonem vydává zcela neznámou cestou. Jako první jej dostane koncept Vision X pro blížící se ženevský autosalon. 

CNG, benzin a elektřina: to tady ještě nebylo! Že Škoda Auto takový systém skutečně připravuje, a že si jej nenechává jenom pro sebe, ale připravuje jej pro celý koncern Volkswagen, jsme informovali již minulý týden. A proto, že bude pohánět koncept městského crossoveru Vision X, který je jedním z velkých lákadel stánku Škodovky na ženevském autosalonu, rozhodla se nám jej mladoboleslavská značka více přiblížit. Tentokrát už oficiálně. 

„Torzo“ informací v podstatě odpovídá tomu, co jsme zveřejnili již minulou sobotu. Hlavní díl práce bude záviset na patnáctistovce TSI o výkonu 96 kW a točivém momentu 250 Nm. Motoru, který v budoucnu dostanou modely G-Tec, tedy přinejmenším Octavia, a podle neoficiálních informací také Karoq. Spalovací motor může spalovat benzin i zemní plyn, v konceptu Vision X mu však sekundují hned dva elektromotory. Jeden coby startér-generátor napojený řemenem na spalovací motor, druhý, s točivým momentem 70 Nm a hmotností asi 40 kilogramů, jako pohon zadních kol. 

Koncept Vision X tak bude čtyřkolka bez kardanového hřídele, avšak využívající všechna čtyři kola pouze ve specifických situacích. Například při rozjezdu z křižovatky, kdy elektromotor uleví spalovacímu motoru, při potřebě větší síly při akceleraci, kdy se do hry zapojí konvenční i elektrický motor zároveň, či zlepšení trakce na kluzkém povrchu. 

Palubní systém má 48 voltů a ion-lithiové baterie s kapacitou 1,5 kWh mají údajně vystačit až na dva kilometry bezemisní jízdy až do rychlosti 50 km/h. Startér-generátor pak dokáže zadní elektromotor „nakrmit“ i v případě, že v bateriích dojde šťáva. Na rozdíl od konvenčních, vysokonapěťových hybridů, navíc nebude problém v případě servisu, kdy nejsou potřeba speciálně proškolení pracovníci splňující vyhlášku číslo 50 o odborné způsobilosti v elektrotechnice. Třeba do Priusu by se „řadový“ servisák pouštět neměl… 

Opravdu mild-hybrid? 

Nyní to vypadá, že jde vlastně o full-hybrid, to ale není přesné. Tento systém se nazývá mHEVplus, přičemž zadní elektromotor může pracovat v podstatě nezávisle na všem ostatním. Pokud elektronika pozná, že dochází ke ztrátě přilnavosti předních kol poháněných spalovacím motorem, připojí elektromotor a tím pádem i zadní kola. V činnosti je pak i převodovka DSG, kterou je koncept vybaven. V případě bezemisní jízdy jsou však hnaná pouze zadní kola, na kterých je v tu chvíli vzhledem k převodu točivý moment 1000 Nm. 

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla 

Zdá se to šíleně moc, abyste ale byli v obraze, přidávám srovnání s Octavií 4x4 využívající mezinápravovou spojku Haldex. Tam je totiž na kolech točivý moment až 3100 Nm, mHEVplus tedy nenahrazuje pohon 4x4, jaký známe z mainstreamových vozů koncernu Volkswagen. Cílem ani nebylo vyrobit „elektromobil“. Bezemisní jízda je vlastně jakousi přidanou hodnotou, samotný elektromotor pak řešením, jak kombinovat pohon na CNG a obě hnané nápravy, což zatím u Škodovek z konstrukčního hlediska nešlo. 

Koncept má samozřejmě několik palivových nádrží. Jednu klasickou na benzin, další pro stlačený zemní plyn, umístěné pod zadními sedačkami a za zadní nápravou (jsou vyrobeny z kompozitu). Tak jak tomu podle našich informací bude o nové Škody Octavia G-Tec , která má dorazit po ukončení výroby stávající verze s motorem 1.4 TSI. Koncept má na jedno natankování benzinu a CNG ujet až 650 kilometrů, z 0-100 km/h zrychlí za 9,3 sekundy a dokáže se rozjet až na 200 km/h. 

A teď ten největší paradox: hybridním systémem bude vybaven koncept Škoda Vision X, ale nikoliv nový městský crossover velikosti Seatu Arona , který z něj později vznikne. Bude totiž určen pro modely s víceprvkovou zadní nápravou, kterou „malá“ platforma MQB A0 zatím neumožňuje. Záměrně uvádím „zatím“, protože s touto kombinací v budoucnu přijde automobilka Audi, patrně u nové generace malého modelu A1. 

Hybridní systém, tak jak se o něm v tuto chvíli bavíme, je určen pro modely postavené na architektuře MQB, kterou využívají vlastně všechny modely odvozené od Volkswagenu Golf – Passat, Suberb, Octavia, Ateca, Leon a tak dále. O tom, do jakých modelů se dostane, zatím není rozhodnuto. Ještě dodám, že hmotnostně by na tom měl být systém mHEVplus podobně jako pohon 4x4 řešený spojkou Haldex.

Zdroj: autorevue.cz
Datum: 28. 2. 2018

 

Český plynárenský svaz

Jazyk: