Novinky

Podnikatel testuje náklaďáky na zemní plyn, chce je do své flotily, 16. 05. 2019

Pořízení flotily nákladních automobilů na zkapalněný zemní plyn zvažuje libštátská firma DS Holding Josefa Chuchlíka. 

Jedna z největších českých firem specializující se na nákladní dopravu sypkých materiálů přepraví ročně téměř pět milionů tun se svými 130 tahači s návěsem a utratí ročně 100 milionů za naftu. Od přechodu na LNG si firma slibuje možnou úsporu nákladů. Zároveň by ji připravil na budoucí tlak na ekologizaci dopravy. 

LNG (z anglického Liquefied Natural Gas – zkapalněný zemní plyn) je považován za pohon budoucnosti. Zaujímá šestsetkrát menší objem než plyn klasický, v porovnání s naftou pak produkuje o 99 procent méně pevných částic a téměř žádné oxidy dusíku a síry. Obsahuje též víc energie, než je v naftě, se svou cenou 25 korun za kilogram je rovněž levnější. Nelze ho odcizit ani manipulovat s jeho spotřebou. Auta na plyn jsou navíc tišší. 

Na českém trhu nabízejí tato vozidla aktuálně jen tři výrobci nákladních aut – Scania, Iveco a Volvo. 

DS Holding testoval dvě plynová vozidla Scania a Iveco. Ve dvacetidenním těžkém provozu s nimi ujel cca 14 tisíc kilometrů a převezl 4400 tun materiálu. 

Naše očekávání se naplnila. Zjistili jsme, že vozidla jsou v našem typu provozu použitelná. Vyjádřeno čísly byl provoz v nákladech na pohonné hmoty o 23 procent úspornější než u nafty, dynamika byla dostatečná a řidiči spokojení,“ řekl MF DNES Jaroslav Tichý, manažer DS Holdingu. 

Firma si kvůli testování zapůjčila nejen vozidla Scania a Iveco, ale nechala si v areálu libštátského závodu instalovat i malou plničku LNG. Veřejná síť čerpacích stanic LNG totiž zatím neexistuje, jediná je v Lounech. V příštích letech se to má změnit.

V lednu příštího roku vyrostou v Česku tři mobilní plnící stanice. Stavební povolení pro osm čerpacích stanic chceme získat v příštích letech,“ informoval Ladislav Pivec z Innogy, dodavatel technologií a pohonného média LNG.

DS Holding zvažuje výstavbu čerpací stanice přímo ve svém závodě. „Výsledky testu vozidel použijeme v podrobné ekonomické analýze, jejímž výstupem má být určení optimální velikosti případné flotily provozované na LNG,“ vysvětlil Jaroslav Tichý. Firma si slibuje nejen snížení nákladů na pohonné hmoty, ale též konkurenční výhodu.

Dnes se otevřeně mluví o omezení vjezdu dieselových vozidel do měst. Auta, která nebudou mít alternativní pohon, nepustí například do Prahy. Hlavní město je přitom zajímavý trh. Až tato omezení zavedou, my budeme díky LNG připraveni,“ myslí si Tichý.

Většímu rozšíření pohonu na zkapalněný zemní plyn zatím brání též česká legislativa, která jej v podstatě nijak nezvýhodňuje oproti naftě. Například v Německu neplatí dopravci s auty na LNG mýtné, na nákup každého takového vozidla dostávají dotaci 10 tisíc euro.

Budoucnost DS Holding si v Libštátě nechal zprovoznit malou plničku na zkapalněný zemní plyn. V budoucnu chce Josef Chuchlík mít pro náklaďáky na LNG vlastní čerpací stanici.

Zdroj: MF Dnes
Datum 16.5.2019

Český plynárenský svaz

Jazyk: