Novinky

GasNet postaví síť LNG stanic , 25. 07. 2019

Firma GasNet již téměř padesát let poskytuje spolehlivé dodávky zemního plynu domácnostem i firmám. Provozuje více než 65 000 km plynového potrubí a zabezpečuje dostupnost zemního plynu pro 2,3 milionu odběrných míst v ČR. Vedle této tradiční činnosti se však také věnuje rozšiřování nových ekologických technologií. Novým pilířem tohoto směru se má stát LNG jako alternativní palivo pro nákladní silniční dopravu. 

LNG v kurzu 

V zemích jako je Itálie, Španělsko nebo Francie se na LNG bezproblémově jezdí už nějakou dobu a počet registrovaných vozů na LNG překonal hranici šesti tisíc. V Česku je infrastruktura LNG v plenkách a v současné době u nás stojí jediná plnicí stanice u Loun. Více se o tomto palivu začíná hovořit poslední rok, což je způsobeno rostoucím tlakem veřejnosti, neziskových organizací i samotných zadavatelů přepravy na ekologizaci a dlouhodobou udržitelnost nákladní dopravy. I díky tomu zažívá Evropa doslova LNG boom, což s sebou nese i některé problémy. "Třeba v tom, že si dnes prakticky nemůžete půjčit žádné mobilní stanice, všechno je dlouhodobě zamluvené," vysvětluje Ladislav Pivec, specialista na LNG v GasNetu.

GasNet má ambice stát se lídrem LNG v České republice. Koneckonců má za sebou silné a stabilní zázemí velké energetické společnosti. Potřebné know-how si ale musel zajistit sám: "Skoro rok a půl se problematice LNG intenzivně věnujeme. Jsme připraveni zajistit dopravcům testování LNG přímo v jejich areálech instalací dočasné čerpací stanice včetně dodání samotného paliva," popisuje část své práce Ladislav Pivec.

Kromě výstavby veřejných stanic chce GasNet uspokojit i potřeby velkých dopravců s flotilou LNG vozů a nabízí jim nejen kalkulaci úspory a návratnosti investice, ale i samotnou realizaci vlastní stanice včetně zajištění provozu i proškolení řidičů. Společnost investuje do nákupu ověřených technologií a vybavení, aby zajistila vynikající kvalitu LNG pro všechny typy motorů všech značek. 

Na trhu jsou v současnosti tři značky, které vyrábějí a prodávají vozy na LNG – Scania, Volvo a Iveco. "Dopravce samozřejmě zajímá nejen cena nového vozu a budoucí úspora na palivu, ale i servisní náklady nebo rozdíly v provozu jednotlivých značek," říká Ladislav Pivec. Správným krokem tedy bylo navázat kontakt s tuzemským zastoupením těchto značek a spolupracovat na kalkulacích a nabídkách, které osloví české dopravce. 

"Opakovaně ověřujeme informace od prodejců vozů v reálném provozu a jsme v kontaktu i se zahraničními dopravci, kteří již flotilu LNG vozů provozují. Proto víme, že úspora více než 20% na palivu je zcela reálná," říká Ladislav Pivec. Specifika LNG vozů tým GasNetu ověřil i na domácí půdě v rámci testu vozů Iveco a Scania a mohl sledovat jak parametry finanční úspory oproti naftě, tak i dynamiku vozů nebo komfort řidičů. 

V České republice aktuálně chybí legislativa, která by určovala pravidla pro výstavbu a provoz LNG stanic. Dnes sice existuje Evropská metodika, ta je ale velmi obecná. GasNet je o krok vpřed a snaží se vstup na trh usnadnit nejen sobě, ale i dalším subjektům. "Ve spolupráci s dalšími partnery, jako je například i VUT Brno, připravujeme metodiku pro projektování, výstavbu a provoz LNG plnicích stanic, která by měla usnadnit schvalování na stavebních úřadech, jenž s nimi zatím nemají žádné zkušenosti," popisuje Ladislav Pivec. Materiál, který bude základem pro budoucí stavební i provozní legislativu pro Českou republiku, je nyní v přípravě a tým ji konzultuje s kompetentními orgány státní správy. 

GasNet nyní usilovně pracuje na plánech výstavby sítě plnicích stanic v Česku. Získat potřebná stavební povolení pro výstavbu stacionárních stanic není otázka pár týdnů a celý proces je silně ovlivňován čekacími lhůtami na vyjádření příslušných orgánů, které k novince přistupují velmi opatrně. Proto GasNet podpoří rozvoj infrastruktury nejprve zprovozněním mobilních čerpacích stanic. Ty budou dopravcům k dispozici už v prvním kvartálu roku 2020. 

"Naší prioritou je kvalitní palivo a technologie, která zajistí rychlé tankování srovnatelné s naftou pro vozy Scania, Iveco i Volvo," vysvětluje Ladislav Pivec. Konkrétní plány na rozvoj LNG infrastruktury GasNet zveřejní na podzim tohoto roku.

 Zdroj: Transport a logistika
Datum: 24.07.2019

Český plynárenský svaz

Jazyk: