Novinky

Každý čtvrtý prodaný autobus byl na plný plyn, 25. 07. 2019

Jaký podíl tvořily v roce 2018 CNG autobusy na celkových prodejích značky IVECO BUS?

V Evropě bylo z celkového počtu 14 347 registrovaných vozů celkem 1579 městských NGV (Natural Gas Vehicles) autobusů, což představuje zhruba 11 %. V České republice je téměř každý druhý prodaný autobus IVECO s pohonem na CNG, z celkových 332 registrovaných vozů jich bylo 149, což je 45 %. Na Slovensku jsme v roce 2018 dosáhli 100% tržní podíl v NGV vozech, a to 14/14. Celosvětově čtvrtina všech vloni prodaných autobusů jezdila na plyn. 

 Jaký je trend v prodejích autobusů na plyn? 

Z našich statistik jasně vyplývá, že podíl vozů na CNG stále roste. I když samozřejmě je to trh od trhu různé. Tento segment totiž obecně hodně ovlivňují různé dotační programy.

Které země odebírají nejvíc CNG autobusů?

Nejvíce autobusů na zemní plyn jsme dodali do Francie, kde jsme dosáhli tržní podíl 35%. Druhým největším odběratelem CNG autobusů je Česká republika s 30% podílem a třetí skončila Itálie s 21 %. 

Česká republika je skoro plynovou velmocí?

Ano, u nás se autobusům na CNG hodně daří, a to díky dotačním projektům. Vloni jsme prodali 162 autobusů, letos předpokládáme prodej kolem 100 vozidel. 

Nabízíte tři modely na CNG. Plánujete další rozšíření, třeba na Evadys? 

V současnosti je IVECO BUS jediným výrobcem, který nabízí kompletní produktovou řadu vozidel na zemní plyn pokrývající všechny typy dopravy: od městských autobusů Urbanway NP a Crealis NP až po přepravu na meziměstské úrovni s Crossway LE NP a LD NP i minibusy s novou Daily CNG. Evadys prozatím není k dispozici ve verzi na CNG. 

Jaký model na CNG je z vaší nabídky nejžádanější? A proč? 

Vzhledem k tomu, že čelíme klimatickým změnám a regulaci znečištění ovzduší ve městech, je v současnosti nejvíc dodávána městská produktová řada s modelem Urbanway 12 ve verzi Natural Power (CNG). Ta tvoří skoro polovinu všech prodejů, konkrétně 48 %. 

Iveco u nákladních aut hodně v poslední době prosazuje nákladní vozy na LNG. Dočkáme se třeba Magelysu na LNG? Je pro to evropský trh připravený?

Jako průkopník a lídr v oblasti vozidel na zemní plyn využívá IVECO již technologii LNG pro dálkovou dopravu. Co se týče osobní dopravy, LNG by mohla mít smysl i pro dálkovou dopravu s autokary. V současné době pozorně sledujeme vývoj čerpacích stanic a monitorujeme rozšiřování sítě zemního plynu, abychom mohli zhodnotit příležitost nabídnout verzi autobusu LNG.

Zdroj: Transport a logistika
Datum: 24. 7. 2019
                                                                           

Český plynárenský svaz

Jazyk: