Novinky

Kladno si plní svůj sen o městské elektromobilitě. Z alternativních pohonů Česku vládne CNG , 15. 08. 2019

Poslední rok před sametovou revolucí existovaly dva plány na zavedení trolejbusové dopravy. Jeden se týkal Chomutova, druhý Kladna. "Vláda tehdy rozhodla, že první se bude dělat Chomutov, Kladno až následující rok. Na to se ale už nikdy nedostalo," popisuje Ludomír Landa, ředitel ČSAD Kladno. Ze záměru zavést trolejbusovou dopravu v tomto městě dodnes zůstaly jen dva objekty určené pro měnírnu proudu. 

Až teď si město, jež si kvůli nečistému provozu někdejších hutí vysloužilo přízvisko černé Kladno, svůj sen o elektrické městské hromadné dopravě začíná plnit – byť bez trolejí. Včera představilo první zkušební elektrobus. Zatím jej má jen zapůjčený od společnosti SOR Libchavy (největšího českého výrobce elektrobusů). Na měsíc a zdarma. Pokud se osvědčí, koupí jej. 

Po elektrobusech se v Česku poohlíží i řada dalších měst. Nejvíce, konkrétně dvacet, jich v Libchavách vloni koupil Hradec Králové. Ten na rozdíl od Kladna měl v minulosti štěstí i na trolejbusovou dopravu, která je tam v provozu již od roku 1949. 

"Na troleje tam elektrobusy ale nejsou přímo vázané, byť se dobíjí elektřinou z trolejbusové sítě. Pro nabíjení mají speciální stanoviště, kde se průběžně nabíjí přibližně po dvaceti minutách, během toho, co má řidič přestávku," popisuje Jiří Daňsa ze společnosti SOR Libchavy. 

K tomu vloni Hradec pořídil i devět trolejbusů s takzvaným pomocným bateriovým pohonem, který využívá zmíněné troleje. Podle Zdeňka Abrahama, ředitele hradeckého dopravního podniku, je Hradec Králové v elektromobilitě českých městských dopravních podniků na špici. 

Šest elektrobusů značky SOR si vloni pořídil také Frýdek-Místek a jeden putoval do Olomouce. 

Loňský rok se prodeje elektrobusů v tuzemsku podle Daňsy zvedly zejména díky dotacím: "Ty pokryly až 85 procent jejich ceny, přičemž základní cena elektrobusu je 12 milionů korun." Obdobné dieslové autobusy značky SOR vyjdou na pět milionů korun a ty na CNG na šest. "Z hlediska nákladů ale elektrobusy dosahují poloviční úspory. Navíc jsou výrazně levnější na servis. Zhruba za pět až šest let se díky tomu vyšší pořizovací investice může vrátit," vypočítává Daňsa. 

Trochu pozadu je v alternativních pohonech městské hromadné dopravy Praha. I tady už je ale začali testovat. Pražský dopravní podnik plánuje vypsat tendr na nákup elektrobusů a buduje pro ně infrastrukturu. "Naopak provoz autobusů na fosilní CNG nepředpokládáme, a to s ohledem na srovnatelné emise s moderními naftovými autobusy," tvrdí Daniel Šabík z tiskového oddělení pražského dopravního podniku. 

Od konce července v Praze zkouší i hybridní autobus, který kombinuje spalovací motor s elektromotorem. Hybridní autobus si osahává také dopravní podnik v Pardubicích. V minulosti ho testovala i Plzeň, úspora paliva ale nesplnila její očekávání. 

V Brně zahájily provoz autobusy s alternativním pohonem před pěti lety. Od té doby si dopravní podnik pořídil 160 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG), což je nyní polovina všech jeho vozů. V minulosti v Brně testovali i elektrobusy, nakonec ale nákup zrušili – nezískali dotace.

S CNG jezdí i Kladeňané. "Už jich máme více než dieselových. V tomhle směru jsme ve středních Čechách bezkonkurenční," pochvaluje si Landa z ČSAD Kladno. 

Zajímavou alternativou do budoucna může být i vodík. Tomu věří například v Ústí nad Labem. Začátkem srpna k němu městská rada schválila memorandum se Spolchemií, ústeckým dopravním podnikem a Cheminvestem. 

Ústí není jediným městem, kde plánují nákup vodíkových autobusů. Do dvou let by měly jezdit také na Karvinsku – tam jich má být deset za 160 milionů korun. 

Vodíkový autobus od roku 2009 jezdil i na městské lince v Neratovicích. Masově se však nerozšířil a dnes neveřejnou čerpací vodíkovou stanici u chemičky Spolana využívá jen zkušebně výzkumný ústav ÚJV Řež.

Zdroj: hn.ihned.cz 
Datum: 14. 8. 2019                                                                                                        

Český plynárenský svaz

Jazyk: