Novinky

Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než ta elektrická, 22. 01. 2020

Jaká jsou k přírodě nejšetrnější auta, která se pohybují po silnici? Podle žebříčku německého autoklubu ADAC zdaleka neplatí, že jde o elektromobily. Naopak, mezi vůbec nejčistší auta s nejlepším hodnocením se probojovaly jen dva. Zbytek tvoří vozy na stlačený zemní plyn (CNG) a jeden hybrid. K podobným závěrům už v minulosti dospěly jiné studie:

Zjištění jsou součástí každoročního žebříčku Ecotest, který ADAC pravidelně zveřejňuje v polovině ledna. V něm uvádí výsledky měření emisí a dalších škodlivin u desítek aut, jenž prošly jeho laboratořemi. Auta boduje podle produkce škodlivých látek a spotřeby, pro lepší orientaci jim uděluje také hvězdičky.

Na rozdíl od politiků nebo výrobců ale ADAC nevidí elektromobily jako auta s nulovými emisemi. Jistě, v daném místě a čase se elektrické auto pohybuje zcela bez emisí, jenže autoklub započítává do jeho ekologické stopy i emise, které vznikly při výrobě elektřiny. Ta je měřena podle německého energetického mixu. U elektromobilů se také počítají nejen spotřeba, ale i ztráty při dobíjení, které se dohromady převádí na odpovídající množství oxidu uhličitého.

Vůbec nejčistšími auty, která prošla laboratořemi ADAC, jsou hned dva modely Volkswagenu – Polo 1.0 TGI a Golf 1.5 TGI. Obě auta jezdí na benzin nebo CNG. Ze emise CO2 obdržely 45 bodů z 60 možných za další škodliviny pak maximální počet bodů, tedy 50. Výsledkem je 95 bodů a pětihvězdičkové hodnocení. Na třetím místě skončilo BMW i3 ve 120 Ah provedení, čtvrtým je další auto na CNG – Seat Arona 1.0 TGI. Páté a šesté místo zbylo na hybridní Toyotu Corolla a elektrickou Kiu e-Niro. Tím pětihvězdičkové hodnocení končí.

Velmi dobře dopadly i vozy Škoda. Mladá Boleslav se do první dvacítky nejčistších aut na trhu probojovala se Škodou Fabia 1.0 TSI. Ta se svým benzinovým motorem dostala 80 bodů, přesněji 40 za CO2 a plných 50 za škodliviny. Ve třetí desítce pak najdeme Škodu Scala 1.0 TSI se 79 body. Za pozornost stojí i fakt, že se mezi velmi čistá auta dostaly i vozy s naftovými motory v čele s Citroënem C4 Cactus BlueHDi 100, který skončil jedenáctý.

Následující tabulka ukazuje dvacítku nejčistších vozů za rok 2019 podle měření ADAC včetně použitého paliva, bodů za CO2 a další škodliviny sečtených dohromady a počtu hvězdiček.

Pořadí

Model

Palivo

Body

Hvězdičky

1.

Volkswagen Polo 1.0 TGI

CNG

95

*****

2.

Volkswagen Golf 1.5 TGI BlueMotion

CNG

95

*****

3.

BMW i3 (120 Ah)

Elektřina

93

*****

4.

Seat Arona 1.0 TGI

CNG

92

*****

5.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid

Benzin

91

*****

6.

Kia e-Niro (64 kWh)

Elektřina

91

*****

7.

Toyota Prius 1.8 Hybrid

Benzin

89

****

8.

Kia e-Soul (64 kWh)

Elektřina

89

****

9.

Tesla Model 3 Standard Range Plus

Elektřina

86

****

10.

Volkswagen Caddy 1.4 TGI BlueMotion

CNG

84

****

11.

Citroën C4 Cactus BlueHDi

Nafta

82

****

12.

Volkswagen Golf 1.6 TDI

Nafta

81

****

13.

Tesla Model 3 AWD

Elektřina

80

****

14.

Škoda Fabia 1.0 TSI

Benzin

80

****

15.

Kia Ceed Sportwagon 1.6 CRDi

Nafta

80

****

16.

BMW 320d Steptronic

Nafta

80

****

17.

Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi DCT

Nafta

79

****

18.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDIi 130 EAT8

Nafta

79

****

19.

Seat Ibiza 1.0 TSI

Benzin

79

****

20.

Toyota Camry 2.5 Hybrid

Benzin

79

****

Ani jedno auto v žebříčku ADAC sice nedostalo jen jednu hvězdičku, ale dvouhvězdičkových je celá řada. Nepřekvapí, že mezi ně patří rozměrná SUV, výkonné crossovery nebo sportovní vozy. Nejméně k přírodě ohleduplným autem je Volvo XC90 se svým vznětovým motorem D5. Ale to už se podívejte do přiložené fotogalerie, kde najdete 10 nejšpinavějších aut podle žebříčku EcoTest.

Více na: https://autobible.euro.cz/ekologicky-nejcistsi-auta-jezdi-na-plyn-nikoliv-na-elektrinu-ukazal-test/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu 

Zdroj: autobible.cz 
Datum: 21. 1. 2020

Český plynárenský svaz

Jazyk: