Novinky

Nákladní vozidla a autobusy Mercedes-Benz s pohonem na stlačený zemní plyn, 01. 06. 2020

Pohon na zemní plyn: Citaro NGT, Econic NGT a Actros NGT

Motory na zemní plyn mají významný přínos k čistotě životního prostředí – o čtvrtinu nižší emise CO2 při provozu na zemní plyn, téměř neutrální bilanci emisí CO2 při použití bioplynu, nízké emise hluku a žádné emise pevných částic. Představují tak ideální řešení pro provozovatele vozidel, kteří chtějí rychle snížit emise. Jak městské autobusy Mercedes-Benz Citaro NGT, tak i nákladní vozidlo Econic pro svoz odpadu a rozvážkovou dopravu jsou již úspěšně nabízeny s motory na zemní plyn. V obou případech nalézá uplatnění velmi moderní přeplňovaný řadový šestiválec M 936 G s nejvyšším výkonem 222 kW (302 k).

Jako třetí vozidlo následuje nyní Actros NGT s pohonem na zemní plyn, výše zmíněným motorem a samočinnou převodovkou s kapalinovým měničem momentu. Na trh byl uveden na veletrhu IAA v Hannoveru v září 2018 a jeho výroba začala v roce 2019. V provedení šasi pro nástavby se dvěma nebo třemi nápravami je vítanou alternativou v těžké rozvážkové dopravě sólo vozidly s každodenními trasami o délce přibližně do 300 km. Velmi odolné palivové nádrže z oceli a uhlíkových kompozitů pojmou 4 x 145 litrů zemního plynu. Na přání je lze doplnit dalšími nádržemi s objemem 4 x 100 litrů zemního plynu, čímž se dojezd může prodloužit až přes 500km.

Actros NGT je logickým řešením pro městskou a regionální přepravu 

S novým Actrosem NGT a také Econicem NGT nabízíme vozidla, která v oblasti regionální distribuční přepravy i v oblasti komunálních služeb maximálně vyhoví požadavkům zákazníků. Především v městských aglomeracích se intenzivněji diskutuje o problémech s emisemi CO2 a NOx a také o hrozbě omezení vjezdu a zákazu jízd. V souvislosti s tím divize nákladních vozidel MB přichází díky vozu Actros NGT s rozšířením nabídky pohonných jednotek v dobře známé typové řadě oblíbených těžkých nákladních vozidel, a to s řešením problému pomocí pohonu CNG (Compressed Natural Gas). Dojezd Actrosu NGT je pro městskou nebo regionální dopravu více než dostačující. CNG je jako palivo neproblematické a bezpečné i při čerpání paliva.

ECONIC : velký počet konfigurací náprav, kabina s nízkým vstupem

Econic je nejen praktický, ale také mnohostranný. Dodává se v konfiguracích 4x2, 6x4, 6x2/4 a dokonce i 8x4/4 s elektrohydraulicky progresivně řízenou vlečenou a tlačenou nápravou, s celkovou hmotností 18 t, 26 t a 32 t. Econic NGT s motorem na zemní plyn se dodává v konfiguracích 4x2 a 6x2/4.

Econic boduje u uživatelů především prostornou kabinou s lehkou hliníkovou konstrukcí. Bezpečnost má u modelu Econic zásadní význam vzhledem k převažujícímu provozu v obydlených městských oblastech a častému manévrování. Základem pro bezpečný provoz ve městě je vynikající výhled z kabiny s nízkým vstupem a panoramatickým čelním oknem. Řidič je v úrovni očí chodců a cyklistů. Nízký vstup zvyšuje bezpečnost a komfort při častém nastupování a vystupování. Upravený motorový tunel ještě více usnadňuje přístup k sedadlu řidiče skládacími dveřmi na straně spolujezdce vpředu.

Díky své ojedinělé koncepci byl Econic nejlépe hodnoceným vozidlem v projektu CLOCS v Londýně, zaměřeném na nákladní vozidla vhodná do hustého městského provozu.

Active Brake Assist 4 s rozponáváním chodců pro Econic

Nabídka bezpečnostních a asistenčních systémů je široká. Standardně se dodávají asistenční systémy Active Brake Assist a asistent pro jízdu v jízdním pruhu, na přání adaptivní tempomat a asistent pro odbočování.

Mercedes-Benz nyní se čtvrtou generací systému Active Brake Assist pro model Econic představuje na přání dodávaný asistenční systém, který dokáže ochránit především nejzranitelnější účastníky silničního provozu – chodce. Systém upozorní řidiče na hrozící kolizi a navíc zároveň automaticky zahájí částečné brzdění.

Active Brake Assist 4 je nastaven na parametry městského provozu. Systém dokáže rozpoznávat chodce v pohybu v téměř všech dopravních situacích, například když přecházejí vozovku, vstoupí do ní zpoza překážky, nebo když se pohybují po okraji jízdního pruhu.

Econic je k dispozici rovněž s asistentem pro odbočování

Dalším důležitým asistenčním systémem je asistent pro odbočování. Odbočování v městském provozu patří k typickým manévrům vozidel Econic. Řidič přitom musí sledovat semafory, dopravní značky, protijedoucí vozidla i vozidla přijíždějící ze stran, ale zároveň si musí všímat i chodců a cyklistů po stranách.

Jestliže systém detekuje pohyblivý objekt ve sledované zóně na pravé straně, je na něj řidič nejprve upozorněn vizuálně žlutou diodou LED ve výši očí na straně spolujezdce. Při riziku kolize dojde k dalšímu vizuálnímu a také akustickému upozornění.

Econic kromě toho disponuje podpůrnými osvětlovacími systémy, jako je světlomet umístěný na zadní nápravě, usnadňující manévrování za tmy, na přání dodávaným rozhraním pro asistent pro couvání nebo kamerovým systémem pro sledování slepého úhlu na základě čtyř kamer.

 

Zdroj: Mercedes-Benz
Datum: 28. 5. 2020

Český plynárenský svaz

Jazyk: