Novinky

Alternativní pohony ano, či ne?, 15. 07. 2020

Čím dál víc firem do svých flotil zařazuje vozidla s alternativním pohonem. Zatímco některé je zatím opatrně testují, jiné na nich mají postavenou celou svou flotilu. Oslovili jsme tři firmy z různých segmentů dopravy a zeptali se jich na zkušenosti i budoucnost. 

Alternativní paliva mají za úkol snížit emise CO2 emitované klasickou dopravou. Právě ekologie a snaha o udržitelnou dopravu je čím dál častějším důvodem, proč po nich firmy sahají. A to i přesto, že jsou vozidla s alternativními pohony na pořízení dražší než ta konvenční. Pro naši anketu jsme si vybrali nadnárodní logistickou firmu DB Schenker, rozvážkový start-up Do-Do a soukromou banku Moneta Money Bank. Všech jsme se zeptali, kolik vozidel mají, jaké jsou zkušenosti a zda do budoucna počítají s jejich rozšířením ve své flotile. 

Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker 

Nadále rozšiřujeme počet nákladních vozů s pohonem na CNG, aktuálně jich máme více než 15. Nejvíce máme rozvozových aut a dodávek, od začátku roku jezdí jedno nové v Ostravě, nyní přibyla dvě v Liberci a další připravujeme pro Prahu a Plzeň. Většímu rozšíření vozového parku o CNG nám dále brání vysoká pořizovací cena vozu, jejich nedostatek na trhu a aktuálně i nízká cena nafty. 

I když to zásadně ovlivňuje ekonomiku provozu CNG vozidel, chceme postupnými kroky přispět k našemu závazku snížit emise CO2 o 50 % do roku 2030. 

Připravujeme se na testování pohonu LNG pro standardní kamiony, a to na lince do Nizozemí. Výhodou této trasy je vybudovaná infrastruktura plnicích stanic v Německu a Nizozemí, stejně jako například v Itálii. Kamiony s tímto pohonem mají dlouhý dojezd, a to až 1400 km. V České republice je zatím pouze jedna LNG plnicí stanice v Kladně, buduje se druhá. Provoz vozidel na LNG proto ve zdejších podmínkách zatím není praktický. 

Na začátku letošního roku jsme testovali v Praze 1 dodávku na elektřinu. Ověřili jsme si její velmi dobré provozní vlastnosti a to, že se hodí do městského provozu. Její provozní parametry jsou velmi podobné jako u dodávek na CNG, u kterých zatím zůstaneme. 

Michal Menšík, CEO Do-Do 

Jelikož naše auta jezdí denně po městě, cítíme velký závazek, abychom byli vůči ovzduší co nejšetrnější. Z toho důvodu má 97 % našeho vozového parku pohon na CNG. U aut na stlačený zemní plyn ale určitě nekončíme. Využíváme také elektrokola, testujeme elektrické skútry a spoléháme také na pěší kurýry, kteří jsou za pomoci MHD schopni s přehledem obsloužit centrum města. 

Potenciál vidíme i v elektromobilitě, ale čas na elektrickou flotilu zatím nedozrál. V cestě stojí překážky v podobě vysoké pořizovací ceny, nedostatečné infrastruktury pro nabíjení a stále ještě poměrně nízkého dojezdu těchto aut. To vše by nám komplikovalo a prodražovalo provoz a elektromobilita nám tedy zatím smysl bohužel nedává. 

Do budoucna bude záležet na rozvoji nabíjecí infrastruktury, na tom, jak bude klesat pořizovací cena elektromobilů, a do celé věci může významně promluvit případná podpora ze strany státu. Budou-li například zavedeny dotace na pořízení elektromobilu, dá se očekávat, že nástup elekromobility výrazně zrychlí. 

Zuzana Filipová, Head of Communication, Employer Branding & CSR Moneta Money Bank 

Skupina MONETA disponuje v tuto chvíli celkem 68 vozy Volkswagen eGolf a jedním dalším e-mobilem jiného výrobce. Celkem tedy máme ve flotile 69 elektrovozů. V rámci naší strategie snižování uhlíkové stopy bychom rádi náš vozový park do roku 2023 obměnili za plně elektrický, naším cílem je mít do této doby 200 elektrovozů. 

V garáži naší pražské centrály, která má parametry tzv. chytré budovy, máme instalovaných celkem 150 wall boxů. Naši zaměstnanci tedy vůz po příjezdu do práce automaticky nabíjejí během pracovní doby. Systém mimo jiné zaznamená, které z e-vozů je nejblíže vybití a tomuto (přesněji těmto) tak „posílá“ elektřinu přednostně. V případě bankovních poboček je situace trochu složitější, společně s třetími partnery jsme proto přistoupili k budování vlastních dobíjecích stanic na pozemcích u našich poboček, které slouží k dobíjení našich firemních vozidel. Naším plánem je se v určitých – pro nás strategických – bodech spolupodílet na výstavbě dobíjecích stanic pro veřejnost. V žádném případě však nechceme a ani nebudeme suplovat v tomto ohledu stát. Jako jediná česká soukromá banka, obchodovaná na burze, se zodpovídáme výhradně našim akcionářům a nikoliv voličům. To je zodpovědnost jednotlivých politických stran a vlády České republiky. 

Při správě naší flotily nám hodně pomáhá aplikace vyvinutá exkluzivně pro nás naším partnerem, která zajišťuje nejen monitoring vozidel včetně nabíjení, ale také sdílení služebních vozů (car- -sharing) v rámci naší firmy.

Zdroj: Transport a logistika (CZ)
Datum: 15. 7. 2020

Český plynárenský svaz

Jazyk: