Novinky

CNG je ekologičtější než elektro. V ČR roste, propagátoři volají po podpoře, 03. 09. 2020

Plyn je v emisích lepší než elektromobil, uvádí pravidelná zpráva autoklubu ADAC týkající se měření emisí CO2 a pevných částic. Vývoj a výroba osobních aut s takzvaným bivalentním pohonem ovšem dožívá jen u několika málo značek. Všichni přechází na elektřinu. Lepší situace je u nákladních aut a autobusů. 

Zpráva ADAC za rok 2019 přinesla trochu překvapivý výsledek. Elektromobil byl až na třetím místě, první dvě příčky obsadily vozy s pohonem na stlačený zemní plyn CNG. Stejně tak i některé diesely se ukázaly být šetrnější k životnímu prostředí než auta elektrická. 

Německý ADAC už několikátým rokem měří ekologičnost automobilů podle velmi přísných měřítek. Měří se nejen emise CO2 v reálném provozu, ale zohledňuje se i produkce oxidů dusíku NOx a produkce pevných částic. U elektromobilů se neměří emise na výfuku, ale přepočítávají se podle emisí producentů elektřiny. 

Používá se německý energetický mix, který je 579 g CO2 /kWh. Ecotestem prošlo loni 122 modelů a trochu překvapilo, že první příčky neobsadily elektromobily. 

Každé vozidlo může získat maximálně 100 bodů, polovina je za CO2, druhá za ostatní znečišťující látky. Podle výsledku dostávají hvězdičkové hodnocení, stejně jako při nárazových testech je nejvíc pět, nejméně jedna. Maximum získalo jen šest vozů. 

CNG 

Desítka nejlepších v Ecotestu ADAC 2019

(počet hvězdiček / CO2 (body) / NOx / částice (body) / celkem body) 

VW Polo 1.0 TGI CNG: 114 CO2 g CO2/km (5 / 45 / 50 / 95) 

VW Golf 1.5 TGI BlueMotion CNG: 115 g CO2/km (5 / 45 / 50 / 95) 

BMW i3 (120 Ah) Elektro: 98 g CO2 /km (5 / 51 / 42( / 93 

Seat Arona 1.0 TGI CNG :124 g CO2/km (5 / 42 / 50 / 92 

Toyota Corolla 1.8 Hybrid Hybrid: 125 g CO2/km (5 / 42 / 49 / 91) 

Kia e-Niro (64 kWh) Elektro: 99 g CO2/km (5 / 50 / 41 / 91) 

Toyota Prius 1.8 Hybrid Hybrid: 133 g CO2/km (4 / 39 / 50 / 89) 

Kia e-Soul (64 kWh) Elektro: 103 g CO2 /km (4 / 49 / 40 / 89) 

Tesla Model 3 Standard Range Plus Elektro: 107 g CO2/km (4 / 48 / 38 / 86) 

VW Caddy 1.4 TGI BlueMotion CNG: 47 g CO2/km (4 / 34 / 50 / 84) 

Absolutní jedničkou je VW Polo 1,0 TGI poháněný zemní plynem (CNG), hned za ním následuje VW Golf 1,5 TGI se stejným pohonem. Obě auta získala 95 bodů. To je velmi překvapivé, když koncern VW letos na jaře oznámil, že nebude pokračovat ve vývoji aut na CNG, protože podle šéfa Herberta Diesse auta na zemní plyn nevykazují dostatečný přínos k ochraně životního prostředí. 

První elektromobil je až na třetí příčce - BMW i3 s 93 body. Jen těsně za ním je však další vůz na CNG – Seat Arona 1,0 TGI. O další bod méně má pak hybridní Toyota Corolla 1,8 Hybrid. Posledním „pětihvězdičkovým“ autem je pak elektrická Kia e-Niro. Poměrně vysoko ale skončily i některé dieselové modely. 

Například 82 bodů získal Citroën Cactus 1,5 Blue HDi, o bod méně pak VW Golf 1,6 TDI. Oba vozy předstihly třeba Teslu 3 AWD. Hned za ní je pak česká Škoda Fabia 1.0 TSI. Vůbec se nedařilo plug-in hybridům. Nejlépe z nich dopadla Kia Optima s 62 body. Ale třeba takové Mitsubishi Outlander 2,4 PHEV dostalo jen 44 bodů. 

Plyn je důležitý pro ekologii

Zemní plyn sehraje v Evropské unii klíčovou roli při nahrazování uhlí a v přechodu k energetice plně využívající obnovitelné zdroje. Zároveň by měl nalézt větší uplatnění i v silniční dopravě, kde pomůže překlenout období při nahrazování nafty a benzínu elektřinou,“ takto popsal letos v červnu budoucí využití zemního plynu výkonný místopředseda Evropské komise Frans Timmermans s tím, že pro jeho další rozvoj se počítá i s výraznějšími finančními dotacemi. 

Vítáme slova Evropské komise o tom, že zemní plyn představuje dlouhodobě udržitelnou a ekologickou komoditu, jejíž používání by mělo být výrazněji podporováno z evropských peněz. S ohledem na snižování emisí a energetickou bezpečnost má zemní plyn, stejně jako další obnovitelné a dekarbonizované plyny, v budoucím evropském i tuzemském energetickém mixu nezastupitelné místo,“ dodala k tomu Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS). 

Podle Timmermanse může využití sítě plynovodů a terminálů na zkapalněný zemní plyn (LNG) i v budoucnosti snížit celkové náklady na splnění evropských cílů na ochranu klimatu. 

V oblasti silniční dopravy navíc průběžně narůstá počet vozidel, která využívají jako pohon stlačený zemní plyn (CNG). S tím souvisí i další rozšiřování infrastruktury plnicích stanic. „Síť plniček CNG je v ČR poměrně hustá a jejich počet už přesáhl dvě stovky. Na pumpách bývaly dříve stranou, nyní tvoří součást stojanů. Pokud chceme naplnit naše závazky v oblasti čisté mobility, musíme cíleně podporovat také rozvoj bioCNG a bioLNG, což může napomoci do budoucna i domácímu automobilovému průmyslu,“ připomněla Kovačovská s tím, že jednou z výhod jízdy na plyn je i nezanedbatelná finanční úspora. 

V oblasti CNG drží Česká republika s počtem 211 plnicích stanic třetí příčku co do velikosti infrastruktury v Evropě,“ uvádí Český plynárenský svaz. 

Výrobci osobních aut ovšem celou věc vidí jinak. Šéf VW Herbert Diess začátkem letoška prohlásil: „Upustíme od pohonu na zemní plyn.“ Nejdůležitější důvod svého rozhodnutí oznámil vzápětí: „Auta na zemní plyn nevykazují dostatečný přínos k ochraně životního prostředí. Náklady a výnosy nejsou srovnatelné,“ vysvětlil muž, který německému koncernu naordinoval elektrifikaci ve velkém. 

Auta na zemní plyn prodává nejen značka VW, ale i dceřiné společnosti Škoda a Seat. Tato poměrně čistá vozidla byla dlouhou dobu považována za prostředek, jak dosáhnout emisních cílů stanovených úřady. Zákazníci však technologii nikdy zcela nepřijali. Koncern Volkswagen byl donedávna považován za tahouna rozvoje tohoto pohonu v Evropě. Mezi roky 2017 a 2018 zaznamenal VW dvojnásobný nárůst prodejů aut na tento alternativní pohon. Pravdou ovšem je, že měl jen slabou konkurenci. 

Hodně na něj vsázel Seat, který v rámci snižování emisní bilance své flotily zapracoval přechod na spalování zemního plynu do vlastní strategie; to se tedy dnes bude muset změnit. Další značkou zabývající se zemním plynem byl Fiat, jeho nový parťák pod křídly PSA Opel z CNG byznysu vycouval v posledních letech, též ve jménu elektrifikace. 

Verze na CNG nabízí systematicky Škoda. „Zemní plyn představuje důležitý článek mezi konvenčními fosilními palivy a elektromobilitou. Je ekologický, ekonomický a okamžitě dostupný. V současné době nabízí naše značka pohon na zemní plyn v modelech Scala, Kamiq a letos představujeme variantu G-TEC i zcela nové čtvrté generace modelu Octavia. U zákazníků jsou tyto varianty stále oblíbenější,“ uvedl Michal Nykl z oddělení fleetového prodeje Škoda Auto Česká republika. 

Nákaďáky, autobusy

Český plynárenský svaz (ČPS) vyzval komerční a veřejný sektor k intenzivnějšímu využívání vozidel na stlačený (CNG) a zkapalněný (LNG) zemní plyn. Firmám, městům a obcím, které se k rozvoji plynové mobility zavážou, nabízí služby spojené například se školením řidičů nebo s prosazováním legislativních změn. Výzvu podpořily také Svaz měst a obcí ČR, Svaz dovozců automobilů (SDA) nebo sdružení autodopravců Česmad Bohemia. 

Apelujeme na firmy, města a obce, aby se aktivně podílely na rozvoji plynové mobility v České republice. Zemní plyn je ideálním řešením pro dopravu jak z pohledu ekonomiky provozních nákladů, tak ekologických přínosů. Česká republika je na masivní rozvoj plynové mobility plně připravena také po technologické stránce,“ uvedl předseda rady ČPS Martin Slabý. 

Zájemcům, kteří se k rozvoji plynové mobility formálně přihlásí, nabízíme odborné poradenství i školení řidičů plynových vozidel. Budeme rovněž aktivně prosazovat související podpůrná legislativní opatření, jako je zachování snížené sazby spotřební daně, osvobození vozidel na plyn od mýta a investiční podpory na pořízení vozidel ze strany státu,“ dodal. 

Aktuální výzva je podle svazu směrována na všechny provozovatele flotil osobních a nákladních automobilů. Mezi ty patří výrobní podniky, logistické firmy nebo města a obce jako vlastníci dopravních podniků. „Máme velký zájem podobné závazky uzavírat také s výrobci automobilů a s jejich dodavateli,“ doplnila výkonná ředitelka ČPS Lenka Kovačovská. 

Podle dat SDA je v Česku registrováno zhruba 8,2 milionu vozidel všech kategorií. Podle kvalifikovaných odhadů je v současnosti v ČR 26 460 vozidel na CNG a 11 vozidel na LNG. Podíl vozidel s těmito pohony tak činí zhruba tři desetiny procenta. „Jsme přesvědčeni, že tato iniciativa podpoří vhodné využití stávajících dostupných technologií pro přechod na čistou mobilitu například v rámci městských podniků,“ uvedl tajemník SDA Josef Pokorný. 

Má-li český dopravce obstát v soutěži se zahraničními konkurenty, kde podpora pro plynová vozidla existuje, je nutné, aby i ČR plnila své záměry s čistou mobilitou a poskytla dopravcům podporu na pořízení vozidel a úlevu z některých provozních poplatků. Transparentně a na několik let dopředu,“ uvedl generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. 

Výhodnost CNG a LNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň. Od letošního roku činí spotřební daň na metr krychlový obou plynů jako automobilového paliva 2,80 Kč proti 12,84 Kč za litr benzinu. ČPS uvedl, že investiční plány pro rozvoj plynové mobility mohou firmy opřít o garance státní podpory deklarované například v Národním akčním plánu Čistá mobilita. Městům a obcím pak svaz doporučuje využívat dotace ministerstva pro místní rozvoj v rámci programu IROP (Integrovaného regionálního operačního programu).

Zdroj: idnes.cz
Datum: 3. 9. 2020

Český plynárenský svaz

Jazyk: