Novinky

Město podpoří ekologičtější dopravu, 12. 10. 2020

Zdraví obyvatel a kvalita životního prostředí jsou hlavními důvody, proč hlavní město podpoří všechny pohony aut, které jsou alternativou k ropným produktům. Plyne to ze strategie do roku 2030, již schválilo na návrh náměstka Adama Scheinherra (Praha sobě) vedení města. 

Hlavní město usiluje o vznik dobíjecích stanic pro elektromobily a vozy poháněné plynem, podpoří alternativní způsoby dopravy, sdílení automobilů nebo upraví ceny v parkovacích zónách pro elektromobily a hybridní vozy. 

Za alternativní pohony aut se v Praze považují plynná paliva, biopaliva pohánějící spalovací motory, elektromobily a vodíková technologie. Pokud bude jejich podpora účinná, podle strategie se sníží exhalace, emise skleníkových plynů, hluk i tepelná zátěž ulic.

Zhoršená kvalita ovzduší v Praze souvisí především se značným dopravním zatížením. Vzhledem ke své centrální poloze je území hlavního města jak hlavním dopravním uzlem v ČR, tak významnou křižovatkou mezinárodní přepravy,“ konstatuje přijatá strategie.

Počet aut registrovaných v metropoli jen roste. V roce 1990 připadalo na jedno osobní auto 3,6 Pražana, loni už to bylo 1,5 obyvatele hlavního města. Razantně stoupl počet ujetých kilometrů. Drtivá většina vozů má naftový či benzinový spalovací motor.

Více ekologická auta by měla být zvýhodněna různými způsoby, například při parkování a v cenách za něj. Do vyhrazených pruhů ale nejspíše budou smět jen elektromobily s registrační značkou s písmeny EL. Tvůrci dokumentu se obávají, že by ostatní řidiči při širším povolení nerespektovali vyhrazené pruhy pro hromadnou dopravu, taxi, sanitky, hasiče, policii. „A pro policii by byla obtížnější kontrola dodržování zákazu,“ stojí ve strategii.

Dopravu by mohlo regulovat také zavedení mýtného, případně nízkoemisních zón. Diskutovalo se o nich léta, zavedení dosud bránila legislativa. Zlepšit se má rovněž zásobování, bude regulováno. Pro tzv. city logistiku v centru se například mají více používat nákladní kola, která budou rozvážet zboží z malých dep. Jedno z prvních vznikne pod magistrálou na Těšnově.

Radní také požádali městské firmy, jako jsou Pražské služby, Technická správa komunikací a Pražská plynárenská, aby si přednostně pořizovaly auta s alternativními pohony. Na ně mají postupně přecházet také autobusy dopravního podniku. Vedení města chce do roku 2030 snížit množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 chce, aby byla metropole bezuhlíková. Hlavním zdrojem emisí v Praze je doprava.

Zdroj: Právo
Datum: 12. 10. 2020

Český plynárenský svaz

Jazyk: