Novinky

Aut na CNG rychle přibývá, firmy bojují o podíl na trhu, 23. 07. 2013

Opět je tu příležitost vydělat na snaze Evropské unie o snižování emisí oxidu uhličitého. Tentokrát jde o byznys spojený s pohonem aut na stlačený zemní plyn, známý pod anglickou zkratkou CNG.

Zatím bylo toto palivo na okraji zájmu - částečně kvůli nedostatečné infrastruktuře čerpacích stanic, částečně pak kvůli slabé nabídce automobilů, jejichž motory dokážou CNG spalovat.
Motivace všech ke vstupu do tohoto byznysu je jednoduchá. Zatímco z nafty a benzinu se platí vysoké spotřební daně, z CNG se neplatí. Palivo je tak citelně levnější a provoz aut méně nákladný. Firmám má rozhodování ulehčit i nulová silniční daň.
Z pohledu automobilek je CNG atraktivní, protože vozy, které na něj jezdí, vykazují menší emise oxidu uhličitého. Čím více jich budou automobilky vyrábět a prodávat, tím méně budou muset investovat do vývoje svých klasických spalovacích motorů, aby dosáhly emisních limitů, které ukládá evropská legislativa.

Čekání na plynovou Octavii

V Česku nabídka aut s pohonem na zemní plyn postupně roste. Nejzásadnější však bude představení nové Škody Octavia na CNG. "Předpokládáme, že by se Octavia na CNG mohla objevit začátkem příštího roku. Cena zatím nebyla stanovena," říká mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.
Důvodem delšího čekání oproti verzím na benzin a naftu je zejména skutečnost, že v letošním roce Škoda představila či ještě představí celkem osm novinek a na plynovou Octavii musí teprve přijít řada.
Octavie jsou dlouhodobě nejprodávanějšími osobními auty v Česku. Navíc míří hlavně do firemních flotil, takže najedou výrazně více kilometrů než privátní vozy. Právě zde může začít další expanze CNG paliva.
Prodeje budou záležet hlavně na Škodě Auto a na ceně, kterou u Octavie nastaví. Vzhledem k tomu, že její mají ceníky Škody podobnou logiku jako u sesterského Volkswagenu, dá se očekávat cena nad úrovní silnější verze dieselového motoru 1.6 TDI, který se prodává za 424 900 korun. Pokud se bude Škoda držet podobných odskoků u jednotlivých motorů, jako má Volkswagen u modelu Golf, stála by plynová Octavia zhruba 450 tisíc korun.
Škoda ale může chtít tento model zvýhodnit. Motor, který se s plynovým pohonem pojí si totiž sama vyrábí, zatímco dieselové motory musí nakupovat dovážet z jiných závodů koncernu Volkswagen.

Konec garážových plniček

Samotná Octavia ale k růstu nestačí. Zákazníky je třeba přesvědčit, že CNG je stejné palivo jako benzin nebo nafta. To se prodejcům plynu zatím nepodařilo. Současný svět provozu vozů na CNG není k běžným řidičům přívětivý. Ti musí ve snaze ušetřit překonávat řadu bariér. Kvůli nižšímu dojezdu na plyn (zpravidla kolem 300 kilometrů) musí lépe plánovat tankování. To ale není jediná překážka. Velká část současných plnicích stanic se nachází v areálech plynařských společností či uvnitř různých dopravních podniků, často pak mimo hlavní trasy. Typickým příkladem bylo donedávna Brno, komu při cestě z Prahy na Moravu docházel plyn právě tam, byl nucen zajet do centra města a tam do areálu plynařské společnosti. To zejména v dopravních špičkách znamenalo významné zdržení a také hlavní překážku pro výraznější rozšíření CNG vozů mezi firmami. Ty nechtějí, aby řidič ztrácel čas hledáním stanice, a z jejich pohledu je tak lepší naftový motor, se kterým lze natankovat všude.

Distributoři CNG si to postupně začínají uvědomovat. "Dosud se předpokládalo, že si řidiči plnicí stanici najdou. My ale chceme tyto bariéry odstranit a chceme, aby naše stanice byly co nejvíce vidět," říká šéf firmy Next Energy Miroslav Stříbrský, který společně chce s německým plynárenským gigantem E. ON vybudovat padesátku plnicích stanic.
Chtějí jít hlavně cestou budování stojanů na CNG přímo na čerpacích stanicích na benzin a naftu. Řidič se tak dočká stejných služeb a stejného komfortu, na jaké je zvyklý na běžných benzinových stanicích. Na většině stávajících CNG stanic není možné si dojít na záchod, koupit si kávu a občerstvení či zaplatit v hotovosti. Nevymýšlí nic nového, chtějí dělat to, co je běžné v Rakousku či Německu.

"Teď se obsazuje trh," popisuje Stříbrský. O svou pozici stojí nejen Next Energy a E. ON, expanzi plánuje Vemex ze skupiny Gazprom a o svou pozici nechce přijít ani skupina RWE, která je nyní v CNG prodejích jedničkou. Tyto firmy nyní bojují o ty nejlepší lokality.
Síť tak v dalších letech rychle poroste. V provozu by měla být zhruba stovka plně veřejných plnicích stanic, další pak budou s částečnou dostupností například v areálech dopravních firem. Česko by se tak hustotou sítě a kvalitou mohlo vyrovnat například Rakousku či Německu, kde má CNG delší tradici.
Správce firemních flotil ale nepřesvědčí jen síť. Vyšší pořizovací cenu vozu na CNG budou muset vyvážit nižší náklady. Na první pohled je to u firemních aut jednoznačné rozhodování ve prospěch CNG.
Ekonomiku výpočtu může zhoršit situace, kdy vůz například kvůli nedostupnosti čerpací stanice na plyn pojede na dražší benzin. Projeví se i nutné pravidelné "pročištění" motoru provozem právě na benzin. I tato zdánlivá maličkost u některých modelů znamená, že se firmy raději rozhodnou pro dieselový motor, u kterého si provozní náklady lépe spočítají. Zde je ale nutné připomenout, že ceny CNG se v čase výrazně nemění, zatímco ceny nafty navázané na ceny ropy se během provozu auta výrazně mění o desítky procent.

Rozhodující z pohledu firem ale bude, zda si budou vozy na plyn držet podobně vysokou zůstatkovou hodnotu, jako mají ty na naftu. Hlavně dieselové Octavie firmy po několika letech provozu v Česku dobře prodají. Takové odhady zatím k dispozici nejsou.

Zdroj: Hospodářské noviny
Datum vydání: 23.7.2013
Autor: Roman Šitner (roman.sitner@economia.cz)

Český plynárenský svaz

Jazyk: