Novinky

Gazprom dá stamiliony do plynu pro česká auta, 23. 07. 2013

Investice ruského Gazpromu a německého E.ONu ztrojnásobí počet plynových stanic.

Zhruba půl miliardy korun investují dvě velké plynárenské společnosti - Gazprom a E. ON - do vybudování vlastní sítě plnicích stanic na stlačený zemní plyn v Česku. Dnes se dá natankovat na padesáti místech. Do pěti let má být počet trojnásobný. Ruská státní společnost Gazprom hodlá prostřednictvím své české "vnučky" - firmy Vemex -v následujících třech letech stavět tempem "patnáct plnicích stanic ročně", jak HN řekl její marketingový ředitel Hugo Kysilka. Celkový počet by se tak měl ze současných šesti vyšplhat na 45 do roku 2016. Jen letos jich plánuje Vemex otevřít dvanáct. Cena jedné se pohybuje kolem 250 tisíc eur (6,5 milionu korun). Investiční garance poskytne Vemexu jeho mateřská společnost Gazprom Germania.

Podobné plány má i německý E. ON. Ten ve spolupráci s českou firmou Next Energy v příštích pěti letech vystaví až padesát plnicích stanic. "Očekáváme, že se do roku 2020 bude prodávat desetkrát až dvacetkrát více plynu než v současnosti," říká šéf Next Energy Miroslav Stříbrský. Podobný vývoj naznačují i prognózy společnosti Benzina.

Devět z dvanácti plnicích stanic chce Vemex navázat na depa České pošty, která postupně přeměňuje svůj vozový park a plánuje provozovat celkem 2900 vozů na stlačený zemní plyn. V současné době jich provozuje necelých pět set. S výměnou aut čeká právě na nové plnicí stanice, k nimž budou mít nicméně podle Kysilky přístup i soukromá auta. O podobném modelu už Vemex jedná i s dalšími firmami.

Next Energy a E. ON na to půjdou jinak. Plyn budou prodávat na běžných benzinových stanicích. Například na jejich čerpadle v Humpolci je pistole na CNG na stejném stojanu jako ta na naftu či benzin. "Nechceme, aby řidiči museli zajíždět do areálů plynařských společností, chceme odbourat bariéry," říká Stříbrský.

Největším tuzemským provozovatelem plnicích stanic je v současnosti skupina RWE. Má jich deset. Je zároveň největším dodavatelem plynu pro automobily. V loňském roce prodala 3,7 milionu kubických metrů. Svoji síť hodlá do budoucna také rozšiřovat.
"Trh se zemním plynem je v posledních letech vysoce konkurenční. Jeho užití je v Česku dalším logickým krokem. Naše společnost proto plánuje výstavbu dalších plnicích stanic,"uvedl mluvčí skupiny Martin Chalupský.

Plnicí stanice bude ve velkém stavět i společnost Vítkovice Doprava. Do roku 2016 jich chce na čerpacích stanicích Benziny vybudovat dvacet.

Potenciál stlačeného zemního plynu se má rapidně zvýšit poté, co mladoboleslavská Škoda Auto uvede začátkem příštího roku na trh novou Octavii s pohonem na stlačený zemní plyn. Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku a ve většině případů slouží ve firemních flotilách. A právě na ty chtějí prodejci CNG cílit. 

Škoda Octavia na plyn
Motory na stlačený zemní plyn (CNG) šetří řidičům peníze, Škoda auto si proto od nové Octavie slibuje zájem zákazníků. Na trh má přijít začátkem roku 2014.

12 miliard Kč - takové by do roku 2020 měly být roční tržby z prodeje CNG v Česku.
62 000 Kč - o tolik levnější je ujet 100 000 kilometrů s Octavií na CNG než se srovnatelně výkonným naftovým motorem.
114 000 Kč o tolik levnější je ujet 100 000 kilometrů s Octavií na CNG než se srovnatelně výkonným benzinovým motorem.
450 000 Kč je odhadovaná cena nové Škody Octavie na CNG. Částka je zhruba o 25 000 vyšší než u stejně výkonné Octavie s naftovým motorem.

Zdroj: Hospodářské noviny
Datum vydání: 23.7.2013
Autor: Nikita Poljakov, Roman Šitner (autori@economia.cz)

Český plynárenský svaz

Jazyk: