Novinky

Dopravu na plyn rozhýbe dotace, 22. 05. 2013

Evropské fondy přispějí dopravním podnikům miliardou korun na autobusy s pohonem na CNG Lidové noviny/22.5.2013

Městskou dopravu ve vybraných regionech mají posílit desítky autobusů s ekologickým pohonem na stlačený zemní plyn CNG.

V červnu oznámí ministerstvo životního prostředí podmínky, za jakých Evropská unie na jejich nákup přispěje. Evropské fondy by po schválení měly pro tento účel poskytnout až jednu miliardu korun. Dotace, jejíž parametry ještě upřesňuje Evropská komise, by měla být v České republice zatím největší v oblasti dopravy na zemní plyn.

Podle předběžných informací budou moci s touto finanční podporou nakupovat autobusy jak města, tak i soukromí dopravci. Ale jen pro městskou dopravu. Příspěvek na nákup CNG autobusů bude možné využít pouze v omezeném počtu měst, především v těch, která nejvíc trpí exhalacemi.

"Projektové žádosti bude přijímat Státní fond životního prostředí ČR. Dovolujeme si však upozornit, že jejich případné hodnocení a schválení je podmíněno dohodou s Evropskou komisí," uvedl mluvčí ministerstva Matyáš Vitík.

Zájem zřejmě bude veliký. Stát naposled subvencoval nákup autobusů s tímto pohonem v roce 2009, kdy ministerstvo dopravy poskytovalo menší částky na obnovu vozového parku.

Nynější miliardová dotace je od té doby první. "Na vyhlášení tohoto titulu už čekáme. Chtěli bychom ho využít co nejvíce, máme zájem pořídit desítky autobusů na CNG," říká například mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. Podnik dosud vozy na plyn neprovozuje, v ostravských ulicích zatím jezdí 293 klasických autobusů na naftu a čtyři na elektromotor.

"Pokud budou Pardubice zařazeny do parametrů této chystané dotace, určitě bychom ji chtěli využít," říká ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán. V tomto městě jezdí kromě 55 diesel autobusů už od roku 2009 i dvacítka vozidel na stlačený zemní plyn a podnik provozuje i vlastní plnicí stanici. "Investice se nám do tří let vrátila," pochvaluje si Pelikán.

Podle údajů Asociace NGV, která se zabývá podporou zemního plynu jako paliva, jezdí zatím po Česku na 400 takto vybavených autobusů. Zastánci CNG mluví často o ekologii a výhodě nízkých emisí, ale prodejci potvrzují, že hlavním lákadlem je především výrazná úspora za palivo. Metr krychlový stlačeného plynu, který v přepočtu zhruba odpovídá jednomu litru nafty, stojí dnes 17 korun. Dopravci mohou mít cenu ještě nižší.

"Zájem o nákup autobusů s CNG palivem v poslední době viditelně roste, což je dáno vysokou cenou nafty. První a v podstatě hlavní argument kupců je úspora 35 procent na palivu," komentuje situaci Karel Papežík, který se zabývá prodejem autobusů ve společnosti Zliner Energy.

O vozy na CNG mají ale zájem i dopravci, kteří podle předběžných podmínek na dotaci zřejmě nedosáhnou. Třeba ČSAD autobusy Plzeň provozují 410 linkových autobusů a z toho už šest na plyn. "CNG pohon nám šetří zhruba korunu na kilometr na celkových provozních nákladech jednoho vozu. Při velkém počtu najetých kilometrů je to pro nás znatelná úspora," říká ředitel společnosti Miroslav Hucl.

Důvodem výhodné ceny je minimální spotřební daň, kterou stát s ohledem na podporu alternativních paliv v celé Evropě vybírá ve výši pouhých 36 haléřů z litru, zatímco litr nafty je zatížený jedenáctikorunovou daní.

Plynová spotřební daň sice postupně poroste do roku 2020, ale horní hranicí je zatím částka 2,36 koruny.

Podíl CNG na celkové spotřebě paliv v České republice je ale minimální. Benzinu a nafty se loni na domácím trhu prodalo sedm miliard litrů. Stlačeného zemního plynu 15 milionů metrů krychlových.

Český plynárenský svaz

Jazyk: