CNG vozidla

Technologie spalovacího motoru na stlačený zemní plyn i další související části (tlakové láhve, atd.) je v současné době již na vysoké úrovni, a to i pro hromadnou a sériovou výrobu automobilů. CNG technologie v automobilech je také velmi bezpečná. 

Druhy CNG vozidel

Zemní plyn je používán v silniční i mimosilniční dopravě. Silniční vozidla: osobní a dodávkové automobily, nákladní vozidla, tahače, speciální komunální vozidla, autobusy, motocykly.

Mimosilniční vozidla (off-road): závodní sportovní automobily, vysokozdvižné vozíky, traktory a jiné zemědělské stroje, rolby ledu, sněžné rolby, speciální letištní vozidla, motorové čluny, vyhlídkové lodě, trajekty, lokomotivy, vlaky, letadla.

 Katalog vozidel na zemní plyn (2016):

Výrobci CNG vozidel

Světové automobilky nabízejí více než 180 sériově vyráběných modelů různých typů CNG aut.
K nejvýznamnějším v Evropě patří tuzemský výrobce ŠKODA AUTO, Volkswagen, Fiat, Seat, Mercedes Benz, Opel, Ford, Iveco, Citroen a Renault.                  

V České republice patří k nejprodávanějším CNG vozidlům Škoda Octavia G-TEC, Fiat (Doblo, Fiorino, Punto), Volkswagen (Golf, Caddy, UP!), Seat (Leon, Mii), Opel (Zafira), Mercedes-Benz (Sprinter, Econic) a Iveco Daily.

Technologie CNG ve vozidlech

Plnění vozidel stlačeným zemním plynem může být prováděno dvěma způsoby:

  • Na CNG plnicích stanicích - doba plnění je zde srovnatelná s časem tankování standardních kapalných paliv (3–5 minut). 
    Provádí se prostřednictvím plnicí pistole výdejního stojanu, která se spojí s plnicí koncovkou vozidla.
  • Pomocí zařízení pro pomalé plnění - tento proces trvá několik hodin, a nalezne proto uplatnění spíše v garážích rodinných domů, firem apod.

Umístění plnicího hrdla pro CNG u sériově vyráběného osobního automobilu
(zpravidla v blízkosti hrdla pro kapalná paliva)
umístění plnicího hrdla pro CNG

U osobních, dodávkových a užitkových vozidel je soustava tlakových nádob umístěna zpravidla pod vozidlem a nezabírá tedy nijak zavazadlový prostor, jako tomu bylo v minulosti v rámci různých „přestaveb“. U autobusů jsou tlakové nádoby umístěny v zavazadlovém prostoru nebo na střeše.


umístění tlakových lahví ve vozidle VW Touran EkoFuel

pohled na lahve integrované do podvozku vozu

 

 

 

 

 

 

 

 

  Schéma palivové soustavy CNG ve vozidle
Schéma palivové soustavy CNG

Český plynárenský svaz

Jazyk: